شی جین‌پینگ، رهبر چین و ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه در یک بیانیه مشترک در شروع المپیک زمستانی پکن از غرب خواستند «رویکردهای ایدئولوژیکی دوران جنگ سرد» را کنار بگذارد.

Xi-Putin

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین این دو رئیس‌جمهور همچنین گفتند که پیوندهای میان کشورهایشان «بدون محدودیت» است و حوزه «ممنوعه‌ای» برای همکاری‌شان وجود ندارد.

در این بیانیه مشترک که کرملین آن را منتشر کرده است، پوتین و شی خواستار آن شده‌اند که ناتو گسترش به اروپای شرقی را کنار بگذارد، تشکیل اتحاد امنیتی در منطقه آسیا-اقیانوسیه را رد کردند و تشکیل پیمان سه‌جانبه «اوکوس» میان آمریکا، بریتانیا و استرالیا را محکوم کردند.

این سی‌وهشتمین باری است که این دو رهبر از سال ۲۰۱۳ با هم دیدار می‌کنند. چین و روسیه همچنین وعده افزایش همکاری‌ها برای جلوگیری از «انقلاب‌های رنگی» و دخالت خارجی را دادند و برای تعمیق بیشتر همکاری راهبردی «مداوم» عهد بستند.

این بیانیه می‌گوید روابط جدید روسیه چین «فراتر از اتحادهای سیاسی و نظامی دوران جنگ سرد است.». تحلیل‌گران می‌گویند این بیانیه اهداف و نگرانی‌های مشترک چین و روسیه را نشان می‌دهد و این که چگونه این دو کشور علائق مشترکی را اختلافات‌شان با قدرت‌های غربی پیدا می‌کنند.

در این بیانیه آمده است: « طرفین با گسترش بیشتر ناتو مخالفند و از اتحاد آتلانتیک شمالی (ناتو) می‌خواهند رویکردهای ایدئولوژیکی جنگ سرد را کنار بگذارد و به قلمرو، امنیت و علائق کشورهای دیگر، تنوع الگوهای تمدنی و فرهنگی-تاریخی آنها احترام بگذارد و با توسعه صلح‌آمیز سایر کشورها به طور عینی و عادلانه رفتار کند.»

چین نیز در این بیانیه به نگرانی‌هایش درباره اتحادهای تجاری و امنیتی به رهبری آمریکا در منطقه خودش- موضوعی که در سال‌های اخیر مورد انتقاد فزاینده این کشور بوده است- پرداخته است.

بیانیه می‌گوید: «طرفین با تشکیل ساختارهای بسته بلوکی و اردوگاه‌های متضاد در منطقه آسیا-اقیانوسیه مخالف هستند و  درباره اثر منفی راهبرد هند-اقیانوسیه آمریکا بر صلح و پایداری این منطقه کاملا هشیار می‌مانند.»

تحلیل‌گران می‌گویند با اینکه این دو کشور هنوز موانعی در روابطشان دارند و اتحاد تمام‌عیار میان مسکو و پکن نامحتمل است، اما هر دو طرف این پیام را می‌دهند که می‌خواهند از نفوذ آمریکا در منطقه‌شان بکاهند.

ملاقات روز جمعه شی با پوتین، نخستین دیدار رو در روی او با یک رهبر خارجی در تقریبا دو سال گذشته است. رهبر چین از ژانویه ۲۰۲۰، از هنگام ابتدای شیوع کرونا و قرنطینه عمومی شهر مرکزی ووهان که کروناویروس جدید در آنجا ظهور کرد، این کشور را ترک نکرده است.

«شی» آماده ملاقات با بیش از ۲۰ رهبر در پکن همزمان با شروع بازی‌های المپیک زمستانی است که امیدوار است یک پیروزی «قدرت نرم» باشد و توجه‌ها را بایکوت دیپلماتیک برخی از کشورها و نگرانی‌ها درباره شیوع کووید منحرف کند.

رفتن به چین برای پوتین نیز یک سفر نادر خارجی است که از هنگام شیوع کرونا فقط دو بار روسیه را ترک کرده و در هنگام ملاقات با رهبرانی مانند نخست‌وزیر مجارستان، ویکتور اوربان «فاصله سالم» را با آنها حفظ کرده است.

کد خبر 654959

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    5 0
    آسیا مال این دوتاست